مروری بر آنچه در نمایشگاه کتاب گذشت

هیئت دانش آموزی ربَّ العالمین
هیئت دانش آموزی ربَّ العالمین (استان اصفهان) وابسته به مجتمع آموزشی ولایت
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان هیئت دانش آموزی ربَّ العالمین(استان اصفهان) و آدرس rabbalalamin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مروری بر آنچه در نمایشگاه کتاب گذشت

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درحالی روز پایانی خود را می گذراند که حواشی جالبی را پشت سر گذاشته است.آنچه درپی می خوانید حاصل گشت و گذارخبرنگار حوزه در نمایشگاه کتاب است.

یادآوری

ماه ارديبهشت که می آید نسيم کتاب مشامت را نوازش مي کند چراکه این ماه بهارکتاب و کتاب خوانی است. یادم می آید زمانی که درنشست خبری برپایی نمایشگاه بیست و هفتم بودم جناب آقای صالحی معاون محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نکات زیبایی درخصوص این نمایشگاه پرداخته و عنوان کرد که تمهیدات لازم برای اسلامی شدن نمایشگاه اندیشیده شده، نمایشگاه کتاب محل عرضه فرهنگ است نه مد و لباس.

همان موقع امیدوارشدیم امسال که توسط رهبرفرزانه انقلاب مزین به نام فرهنگ و اقتصاد شده و با توجه به تاکید معظم له به اولویت فرهنگ درجامعه، درنمایشگاه بیست وهفتم دیگرشاهد ناهنجاری های فرهنگی و دهن کجی های برخی افراد به شئونات و ارزش های دینی نیستیم

اما متاسفانه دوباره ردپای فرهنگ منحط غربی در چهره این بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشوراسلامی مان رخ نمود و دوباره شاهد ناهنجاری هایی درنوع پوشش ها و عدم رعایت حجاب ودیگرشئونات ازسوی برخی افراد غرب زده بودیم .

عرضه حدود 400 هزارعنوان کتاب

راهروهای پرازدحام متروی شهید بهشتی حکایت ازعلاقه زیاد مردم فرهنگ دوست وفرهنگ پرورما به کتاب دارد، محوطه را طی کرده و وارد راهروهای نمایشگاه شدم. جای تان خالی.این جا غلقله ای برپاست، نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت 125 هزار متر مربع برپا شده و حدود 3 هزار ناشر داخلی و خارجی با بیش از398 هزارعنوان کتاب در4هزار و 500 غرفه درسالن شبستان و محوطه اطراف آن حضوردارند.

دربخش بین الملل ناشران بسیاری از کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه ، ژاپن، ونزوئلا ، مکزیک ، روسیه ، قطر، سوریه ، کویت ، عمان ، لبنان ، آذربایجان ، ارمنستان و چین در این نمایشگاه حضور دارند و افغانستان به دلیل قرابت نزدیک با زبان فارسی میهمان ویژه ماست.

حضور نه چندان پر رنگ حوزویان

در چند روزی که به نمایشگاه تردد داشتم ،حضورحوزویان چندان ملموس نبود، البته شایدهم من زیاد دقت نکرده بودم،اما اولین نکته ای که امروز به محض ورود توجهم را جلب کرد حضور برخی  طلاب و روحانیون  در راهروهای نمایشگاه است که درحال بازدید ازغرفه ها و خرید کتاب های مورد نظرشان هستند به آرامی نزدیک چند نفرشان رفتم و در خصوص وضعیت نمایشگاه با آنها گپ و گفتی داشتم.

 کتاب چاپ می شود اما کار فرهنگی نه !

حجت الاسلام والمسلمین مسعود حاجی ابراهیمی مدیربرنامه و محصولات بعثه مقام معظم رهبری در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار حوزه با انتقاد از عدم خروجی مطلوب در مباحث فرهنگی گفت: درکشورما کتاب زیاد چاپ می شود ولی کارفرهنگی نمی کنند.

وی ادامه داد: کارفرهنگی باید خروجی داشته باشد و تغییر رفتار را ببینیم، گونی گونی کتاب چاپ کنیم و فقط کتاب هایمان زیادتر می شود، اگرقرار است این کتاب ها تاثیر داشته باشد باید در رفتار و گفتارمان دیده شده و ظهور و بروز کند.

حاجی ابراهیمی تصریح کرد: رفتارهای امروزما با رفتارهای سال گذشته تغییری نکرده پس کار فرهنگی نه درعرصه خرد و نه کلان انجام نشده است.

به مد و لباس بیشتر توجه می شود تا کتاب

درکنارغرفه پاسخ گویی به سئوالات حوزه علمیه حجت الاسلام سید حسین طباطبایی از روحانیون وزارت دفاع به همراه دوست طلبه اش درارزیابی نمایشگاه کتاب امسال به خبرنگارما گفت: امسال به فرموده ولی امر مسلمین سال فرهنگ و اقتصاد نامیده شده ،اما درنمایشگاه کتاب که محل عرضه فرهنگ است بهتربود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه بیشتری به ساماندهی فرهنگی و اهتمام خاصی به رعایت شئونات اسلامی درمحیط نمایشگاه می کرد.

وی افزود: قرار بود تعدادی ازهمکاران و سربازان را به نمایشگاه بیاورم،اما ازتصمیمم منصرف شدم چون دراین نمایشگاه به جای تبلیغ برای کتاب هایی که به پیشبرد فرهنگ کشورکمک کند، بیشتر به مد و لباس توجه می شود واین قطعا تاثیرات منفی ای را برای همکارانم دارد.

حجت الاسلام طباطبایی درپایان با انتقاد ازعدم رعایت حجاب درنمایشگاه بیست وهفتم کتاب اظهارداشت: ضروری بود مسئولان حداقل تمهیداتی را برای رعایت شئونات اسلامی اعمال می نمودند، حتی خانم هایی که در غرفه های عرضه و فروش کتاب حضوردارند رعایت حجاب اسلامی و شئونات لازم را نمی کنند.

حوزه حضورفعال تری داشته باشد

حجت الاسلام صفاری دیگر طلبه است که هم صحبت ما شد و درخصوص ترویج مصرف گرایی درنمایشگاه به خبرنگارحوزه گفت: اگر قرار است کار فرهنگی کنیم بهتر است متمرکز و با برنامه ریزی مدون کارکنیم، دراین نمایشگاه آنچه بیشتر به نظر می آید ترویج فرهنگ مصرف گرایی است که در گوشه گوشه ی این محل موج می زند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مقوله فرهنگ یادآورشد: جای آن داشت ما درمدیریت جهادی عرصه فرهنگ درهمین نمایشگاه کارمنسجم می کردیم ،چون نهادهای فرهنگی که موظف به ارائه کار فرهنگی هستند حضور ملموسی ندارند و جای آن دارد که حوزه های علمیه در این مقوله ها ورود وحضوربیشتری داشته باشند.

با رضایت مندی فاصله داریم

دربازدید ازغرفه بوستان کتاب نیز حجت الاسلام و المسلمین سید جمال الدین میر رفیع تبار مدیر روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی قم درگفت و گو با خبرنگارحوزه با اشاره به حضورموفق ناشران حوزوی دربیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: نشریات حوزوی نسبت به سال های گذشته حضورفعال تری دارند ولی هنوزجای کار دارد.

وی ادامه داد: استعداد حوزه روزبه روزبالاتر رفته و به حمدالله نسبت به علوم نوین و رشته های کلامی، قرآنی وحدیثی اشراف کامل ازخود نشان می دهد اما هنوزبا رضایت مندی فاصله زیادی داریم.

حجت الاسلام میررفیع تبارتصریح کرد: نمایشگاه کتاب جایگاه ومحلی برای ارائه و عرضه فرهنگ به شمار می رود ،چون درطول سال تنها درچنین ایامی است که فرهنگ های متعدد ازاقصی نقاط کشور دریک جا جمع می شوند و لذا دراین محفل بزرگ فرهنگی زمینه برای حضورپررنگ حوزه ها فراهم است تا حوزویان در راستای رسالت خطیرخود به ویژه درمقوله فرهنگ و بحث حجاب ایفای نقش نمایند.

وی درپایان اظهارامیدواری کرد با برنامه ریزی بهتر و هماهنگی منسجم تر با وزارت ارشاد، سال های بعد شاهد برگزاری بهتر و مطلوب تر این رخداد عظیم فرهنگی درجامعه وکشوراسلامی مان باشیم.

با کارفرهنگی می توان جوانان را هدایت کرد

حجت الاسلام و المسلمین آذرگون هم که خود ازناشران کتب دینی و مؤلف 11 عنوان کتاب است، با مثبت ارزیابی کردن حضورحوزویان در سلسله نمایشگاه های بین المللی کتاب اظهارداشت: حضورحوزه ها و روحانیون و اساتید بزرگوارمدارس علمیه درنمایشگاه های کتاب همیشه مطلوب بوده و امسال هم نسبت به سنوات قبل بهترشده است.

وی گفت: حوزویان ازجمله افرادی هستند که همواره دغدغه کارفرهنگی با خمیرمایه دینی برای مردم و به خصوص جوانان دارند و لذا درچنین محیط های فرهنگی همیشه حضوری فعال داشته و دارند.

آذرگون با اشاره بازدیدی که دوسال قبل آیت الله سیداحمد خاتمی ازنمایشگاه کتاب داشتند یادآورشد: ایشان آن موقع درپاسخ به دغدغه های مطرح شده برای رعایت شئونات اسلامی گفتند که یا مرد وزن جدا شوند و یا کسانی برای امربه معروف و نهی ازمنکرو رعایت حجاب اسلامی درسطح نمایشگاه حضورداشته و تذکرات لازم را بدهند.

این ناشرکتب حوزوی درپایان با انتقاد شدید ازعدم رعایت شئونات اسلامی و حجاب توسط برخی بازدید کنندگان و یا غرفه داران گفت: متاسفانه این امر فضای فرهنگی بسیاربدی را به وجود می آورد، البته بیشترافراد به ویژه جوانان مستعدند وبا تذکرو کار فرهنگی هدایت می شوند.

استقبال ازغرفه های پاسخ گویی حوزه

غرفه پاسخ گویی به سئوالات و شبهات که به همت حوزه علمیه قم درمحل هردو ورودی متروهای شهید بهشتی و مصلی برپا گردیده درمحوطه بیرونی نمایشگاه رخ می نمایاند. علیرغم جای نامناسب آن، به محض ورود با دختران و پسرانی مواجه شدم که ظاهرا مدت زیادی درصف انتظار طرح مشکل و سئوال خود نشسته اند.پشت میزها شلوغ است و روحانیون کارشناس با صبر و حوصله و با دقت به سئوالات گوش داده و با رویی باز و چهره ای گشاده پاسخ های مناسب و جامعی را به مخاطبان ارائه می کنند. خوب که دقت می کنم لبخند رضایت مراجعان وقت خروج ازغرفه حکایت از کار ارزشمند  طلاب و رو حانیون دارد. کارشناسان خبره این مراکزپاسخ گویی ازابتدای صبح تا انتهای ساعت کارنمایشگاه پرشورونشاط و با روحیه ای انقلابی وخستگی ناپذیربه دنبال رفع دغدغه ها و کمک وهدایت جوانانی هستند که آینده سازان فردای این مرزوبوم می باشند.

تعداد کم غرفه های مراجع عظام تقلید

درمحوطه سالن شبستان نمایشگاه تنها چندغرفه متعلق به دفاترمراجع عظام تقلید وجود دارد که جا دارد درسنوات آینده نسبت به توسعه فضای این غرفه ها،تجهیزبیشتر،حضورفعال ترو تعدد آن ها توجه بیشتری گردد.

رونمایی کتاب تاریخ مصور زندگی امام (ره)

"دائره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی (ره)" نوشته جعفرشیرعلی‌نیا که از سوی انتشارات سایان منتشر شده، تنها کتابی است که درطول تاریخ سی وپنج ساله انقلاب اسلامی با این نحوه نگاشته شده است. دراین کتاب زندگی و سیره حضرت امام خمینی(ره) بنیان گذارنظام مقدس جمهوری اسلامی درقالب سرفصل های متعدد به همراه تصاویرنایاب و منتشرنشده ای از معظم له درمقاطع مختلف قبل و بعد ازانقلاب تا زمان ارتحال ملکوتی ایشان ارائه شده و اثری فاخر و درخورتحسین می باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین زائری در مراسم رونمایی از این کتاب ارزشمند درسرای اهل قلم نمایشگاه کتاب گفت: نوشتن دائره المعارف درباره زندگی امام خمینی(ره) برخلاف تصورعموم مردم، کار چندان ساده‌ای نیست و پس از گذشت بیش از 30 سال از تاریخ انقلاب هنوز کار درخوری درباره امام خمینی و نقش و تاثیر ایشان بر تاریخ معاصر ایران نوشته نشده است.ازاین ‌روکتابی که شیرعلی‌نیا نوشته و گردآوری کرده و از سوی نشرسایان منتشر شده، کار بی‌نطیری است و چه خوب که یک ناشر خصوصی چنین کرده است.

محرومیت 13 ناشر از حضور در نمایشگاه بعدی

طبق اعلام کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، درمدت برگزاری نمایشگاه، در بخش ناشران داخلی 20 مورد رأی صادر شده و دلیل تخلفات انجام شده، هم عمدتاً ناظر بر ارائه کتب سایر ناشران، ارائه کتب بدون مجوز نشر و یا بدون مجوز اعلام وصول بوده و یا کتاب‌هایی که سال انتشار آنها به قبل از سال 87 برمی‌گردد، است.همچنین براساس همین اعلام، 13 ناشر از حضور تمامی نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال 93 و نیز از حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال 94 محروم شدند و 7 ناشر دیگر به تذکر، توبیخ و درج تخلف در پرونده و همچنین جمع‌آوری آثار غیرمجاز از غرفه محکوم شدند. گفتنی است کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران اعلام کرده دوازده عنوان کتاب از 4 ناشر که عمدتاً از بخش ناشران عمومی هستند، جمع‌آوری شده است.

جولان کتب ممنوعه در نمایشگاه

یکی ازحواشی نمایشگاه بیست و هفتم ،اختصاص غرفه ای به انتشارات حقیقت وابسته به دراویش گنابادی وعرضه کتاب های این فرقه در نمایشگاه نموده است. خبررسیده است کتاب "تنبیه النامین" تالیف سلطان محمود گنابادی از جمله کتاب هایی است که در این غرفه عرضه شده است.همچنین فروش کتب مارکسیستی و نویسندگان چپ گرا در انتشارات مس نیز از دیگر حواشی انحرافی نمایشگاه بیست و هفتم است.

کتابی با عنوان زن، رهایی از وابستگی به مردان در نمایشگاه عرضه شده  که عنوان این کتاب از شعار زنان فمینیست آسمانی گرفته شده است.غرفه نشر ققنوس هم اقدام به عرضه کتابی کرده که نویسنده در این کتاب به ساحت رزمندگان دفاع مقدس توهین های فراوانی را روا داشته است

عدم حضور ولی امرمسلمین درنمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی ازنکات مهم این نمایشگاه عدم حضورمقام معظم رهبری مطابق سنوات قبل درنمایشگاه بیست وهفتم است که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه رونمایی از چاپ دوم کتاب "خاطرات علی جنتی"که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم حضور مقام معظم رهبری درنمایشگاه کتاب گفته است که "رییس دفتر ایشان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی در روزهای گذشته با حضور درنمایشگاه به این نکته اشاره کردند که ایشان به دلیل مشغله های زیاد نتوانسته اند ازنمایشگاه کتاب باز دید به عمل آ ورند.

کلام آخر

بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار"کتاب، بهشت دانایی"  در حالی با حضور گسترده و استقبال مردم ما روبرو شد که نشان از فرهنگ دوستی عمیق و ریشه ای ایرانیان و الفت نا گسستنی آن ها با کتاب و کتاب خوانی دارد.

به نظرمی‌رسد با توجه به این که امسال توسط رهبرعظیم الشان انقلاب به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده و معظم له فرهنگ را بر اقتصاد اولی دانسته اند، دولت محترم و به خصوص متولیان فرهنگی کشورباید با تجدیدنظردررویکرد های فرهنگی، پاسخی عملی و درخوربه دغدغه‌ های رهبرمعظم و فرزانه انقلاب و مردم متدین ایران اسلامی ارایه کند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 22 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 22:24 ] [ محمد طلایی ]


درباره وبلاگ

به وبلاگ هیئت دانش آموزی رب العالمین خوش آمدید
آرشیو مطالب
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 6532
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



آیت الله سیستانی

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله خامنه ای

آیت الله شبیری زنجانی

آیت الله سیدان

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله روحانی

آیت الله هاشمی شاهرودی

آیت الله صافی گلپایگانی

سید رضی شیرازی

خورشید شیعه